Bröllop

allt du behöver veta om att boka bröllop hos oss

 

Att gifta sig är onekligen en stor sak och det är mycket som ska planeras. Och oj så roligt det är!

Vi är med och arrangerar ca 30 bröllop/år och har gedigen erfarenhet av både stora och små fester. Genom åren har vi lagat mat hemma i brudparens trädgårdar, i lador på landet, på klippor i Bohuslän eller i stora som små festlokaler. Vi hyr ut porslin, personal och levererar maten.

Här nedan har vi samlat lite “Frågor & svar inför bröllop” som kan vara bra att ha koll på inför att du ska boka ett bröllop med oss. Vad som också kan vara bra läsa igenom är våra bokningsvillkor och vår prislista för bröllop. Dessa uppdateras i januari varje år.

Har du fler frågor efter detta är du alltid varmt välkommen att höra av dig till oss!

Hur gör man för att boka ett bröllop med er?

När du vill boka ett bröllop med oss börjar du med att maila oss för att se så ert önskade datum finns ledigt. Finns det ledigt prelbokar vi det datumet åt er och bjuder sedan in alla som bokat till startmöten hos oss i köket i början av bröllopsåret. Det brukar ofta vara i februari eller mars. Då får man möjlighet att provsmaka lite olika snittar, förrätter, desserter och tårtor om man vill det och vi pratar igenom vad ni har för önskemål. Har ni prelbokat ett datum har ni självklart första tjing på datumet och fram till startmötet garanterar vi er det datumet om ni vill gå vidare med bokningen.

I samband med startmötet skickar vi ut en faktura om 5000 kr och när denna är betald går bokningen från preliminär till bekräftad. Dessa 5000 drar vi sedan av när vi skickar slutfakturan efter bröllopet.

(Vad som kan vara bra att veta är att vi under december månad har ganska så fullt upp med all julmat så då kan det vara svårt för oss att hinna svara på bröllopsfrågor och under januari har vi sedan semesterstängt. Så hör ni inget från oss förrän i början av februari är det helt i sin ordning och det är inget att bli stressad över. Har ni prelbokat ett datum; känn lugnet så lovar vi att vi kommer kontakta er för att boka tid för startmöte så snart vi är tillbaka i köket och vid datorn! :)

Under juni månad har vi också det ganska så fullt med alla studenter, sommaravslutnignar och bröllop så vår rekommendation är att inte ringa eller maila oss med bröllopsfrågor just under juni. Juni kan därför vara en bra tid att läsa igenom dessa frågor & svar, våra boknignsvillkor samt årets priser. Bokningsvillkor och priser uppdateras i januari varje år men brukar inte skilja sig så mycket åt från år till år)

Hur många bröllop gör ni på ett och samma datum?

Beroende på storleken på bröllopen, geografiskt läge och vilken typ av mat som önskas gör vi 1-3 bröllop per dag. Men det är alltid först till kvarn som gäller och har du prelbokat ett datum i väntan på startmöte har du alltid första tjing på ditt datum.

Kan man komma på ett möte och prata igenom sitt kommande bröllop tidigare än startmötet?

Finns det särskilda skäl kan vi absolut lösa ett extra möte. Men vår erfarenhet är att mycket hinner ändras under era planeringsår och det man bestämmer 1 år i förväg hinner ofta ändras närmare inpå bröllopet. Därför brukar vi rekommendera startmötet i februari-mars som en lagom startsträcka inför er och vår planering. I alla fall det som ska planeras kring mat, personal och porslin. Ska ni gifta er i början av året erbjuder vi självklart in till ett startmöte tidigare än så. Men för alla som gifter sig maj-oktober brukar startmöte i februari-mars vara en god idé.

Hur långt tid innan behöver jag boka?

De mest bokade bröllopsmånaderna är maj, augusti och september tätt följt av juni och juli. Här är det bra att vara ute minst 1 1/2 år i förväg. Vi tar dock inga bokningar mer än 2 år innan. Under hösten, vintern och våren är det mycket lugnare på bröllopsfronten och då kan man ofta boka med mycket kortare varsel. Under januari är köket stängt för semester och Linda brukar säga att vi då har stängt för alla utom Lars Winnerbäck, Kungen, Barack Obama och Bruce Springsteen (även om just alla dessa såklart redan är gifta).

Kostar det samma med buffé och varm mat på tallrik?

Ja. Bokar du en 3-rätters festmeny kan du välja att ha antingen buffé, en så kallad sharing plate (bordsbuffé) eller varm tallrikslagd huvudrätt. Vad som skiljer sig är hur mycket personal som behövs vid de olika varianterna. Du behöver färre personal vid t ex en buffé än om huvudrätten ska bäras ut varm på tallrik till varje gäst. Vad som också skiljer är vilken typ av råvaror du kan ha i de respektive varianterna. På en tallrikslagd huvudrätt kan du t ex ha torskrygg, hjort eller röding medan vi på bufféer mer arbetar med bland annat flankstek och lax.

Vilken typ av mat kan man boka hos er?

Man kan i stort sett boka vilken typ av mat som helst så länge lokalen som festen ska hållas i klarar det. Frågor som kan vara bra att kika lite extra på när ni bokar er festlokal kan vara om det finns ugn i lokalen, om det finns bra ytor för att lägga upp mat på och hur stora kylmöjligheterna är. Om det finns en kyl i lokalen och den t ex fylls med dryck kan det bli svårt för oss att få plats med mat och då behöver man ha en plan B för detta.

Då vi är en lite mindre firma har vi inga värmeskåp eller kylar att erbjuda utan här måste vi anpassa maten till vad lokalen klarar. Ligger er lokal nära vårt kök kan vi, om så önskas hyra till värmeskåp och åka mellan köket och festlokalen, men räkna då med att det går några fler personaltimmar än om köket hade funnits på plats i er lokal.

Får jag provsmaka all mat innan bröllopet?

I början av bröllopsåret (vanligtvis under februari och mars) bjuder vi in alla säsongens brudpar till ett startmöte i vårt kök i Tollered. Där får ni möjlighet att provsmaka lite olika snittar, förrätter, desserter och tårtor. Vi lagar inte upp hela huvudrätter men vår erfarenhet är att känner man sig trygg med de övriga delarna och vet att dessa var smakfulla brukar även huvudrätten bli bra! :)

Mötet tar ca 1h och efter det spikar vi en meny som ni är nöjda med och som passar möjligheterna i er bokade festlokal.

Hur mycket kostar det att boka personal och hur många timmar går åt?

Här är det svårt att ge några generella svar. Vill du ha personal från mingel - middag - bar eller bara under middagen? Beroende på antal gäster brukar vi rekommendera 2-3 personal under mingel, 2-4 under middag och 2 i baren på slutet. Vi erbjuder personal fram till 02.00 på natten och alltid i par om två. Vi vill gärna att personalen till minglet är på plats ca 1h innan start för att hinna öppna flaskor och göra sig hemmastadda i lokalen.

Är din bröllopsfest i Smedjan eller Öfvre Fabriken ingår kockar i priset för maten men har du din fest i en lokal där kockarna behöver resa till utgår samma timkostnad för kockarna som för serveringspersonalen. 2024 och 2025 är kostnaden för kockar, servering och barpersonal 425 kr/h med en minimidebitering om 3h/person.

Exempel 1:

Du har din fest i en extern lokal, ni är 70 gäster och ni ska ha mingel med snittar följt av 3-rätters festmeny där tallrikslagd varmrätt utgör huvudrätten och tårta är dessert (något kortare middagstid än om man både har dessert och tårta).

Mingel 17-18 * Middag 18.30-22.00 * Dans och bar: 22-00.00

  • 1 serveringspersonal 16-23.00 (från 1h innan mingelstart tills dess att borden bryts och har hunnits plockas av)

  • 1 serveringspersonal 18.00-00.00 (från middag tills dess att baren inte ska bemannas mer)

  • 1 serveringspersonal 16.00-00.00 (från 1h innan mingelstart tills dess att baren inte ska bemannas mer)

  • 2 kökspersonal (som också kan hoppa in i serveringen om det är lugnare i köket vid något tillfälle) 15-22

Detta gör 21h serveringspersonal samt 14h kökspersonal. Totalt 35h à 425 kr vilket blir 14 875 kr.

Exempel 2:

Du har din fest i Smedjan, ni är 40 gäster och ni ska ha mingel med bröllopstårta följt av 3-rätters festmeny där en buffé utgör huvudrätt och ni sköter baren själva efter det att borden är brutna och undanplockade.

Mingel 17-18 * Middag 18.30-21.00

  • 2 serveringspersonal 16-22.00 (från 1h innan mingelstart tills dess att borden bryts och har hunnits plockas av)

Detta gör 6h serveringspersonal per person. Totalt 12h à 425 kr vilket blir 5100 kronor.

Måste jag boka personal från er?

Nej. Det går finfint att boka personal från en annan firma, att anlita kompisar eller att lösa serveringen själva med hjälp av era gäster. Vi brukar dock rekommendera att åtminstone ha en vuxen i sällskapet bland de som ska servera och att vara tydlig med vad som gäller med mat och dryck för personalen. Så det inte blir rörigt när allt väl ska serveras.

Måste jag boka alla rätter från er?

Nej. Här kan du pussla och mixa som du själv vill. Du kan välja att t ex göra dessert och snittar själv och bara boka förrätt och huvudrätt från oss. Eller att boka en 3-rätters men fixa tårtan själv. 2024 är priset för en 3-rätters festbuffé 495 kronor, väljer du förrätt och huvudrätt är det 400 kr medan huvudrätt och dessert eller bröllopstårta kostar 370 kr.

Kan vi ha bröllopstårta som dessert?

Ja, bokar du en 3-rätters festmeny från oss kan du välja att ha antingen dessert eller bröllopstårta som tredje rätt.

Vad kostar ett bröllop hos er?

Detta är en fråga som är väldigt svårt att ge ett generellt svar på. Det beror på vilken typ av mat du väljer, hur många gäster ni är, om ni bokar porslin genom oss, hur många personaltimmar som går åt och hur lång tid bröllopet tar. Men för att få en uppfattning på ett ca-pris är 500-1000/kr per person en bra riktlinje.

Hur gör vi med gäster som är allergiska eller har vissa matpreferenser?

Det är snarare regel än undantag att flera gäster har allergier eller matpreferenser. Gluten, laktos, nötter, vitlök, Bob och Oboy’s produkter, paprika, stenfrukt, vetestärkelse, råa ägg, ja vi har varit med om det mesta. Vi försöker alltid erbjuda ett så likvärdigt alternativ som möjligt och ha så få olika alternativ som möjligt. När ni har haft osa-datum tar vi gärna en allergitesta och 3 dagar innan ert bröllop skickar ni sedan ett spikat antal och en ev. uppdaterad lista. Det är också detta antal vi sedan kommer att fakturera för.


Vilka rätter brukar vara populära hos er på bröllop?

Våra mest populära rätter vad gäller 3-rätters festmenyer är (självklart lite beroende på säsong);

Förrätt

  • Hummersoppa

  • Toast skagen

  • 3-delad förrätt med t ex en liten västerbottenpaj, en liten toast skagen och en liten kopp hummersoppa

  • Vit sparris med ramslökscrème, coppa och rågbrödscrunsh

  • Tomat- och mozzarellasallad

  • Pepparrotscheesecake med rökt lax och senapsdressad minisallad

Varmrätt

  • Röding med sandefjordssås, dillslungad färskpotatis och grön sparris

  • Torskrygg med hummersås, dillslungad färskpotatis och grön sparris

  • Hjortfilé med potatiskaka, savoykål, pancetta, rödvinssås och kryddsmör

  • Sharingplate med gremolatatoppad flankstek, rostad potatis, säsongens gröna sallad, örtcrème och säsongens grönsak (t ex grön sparris eller dillpicklade tomater)

Dessert

  • Chokladkaka med vispad grädde och färska bär

  • Rabarberkompott med färskoatcrème, jordgubbar och krossade kardemummakakor

  • Mandelkaka med vispad panna cotta och färska bär

  • Lemoncurdtartelette med italiensk maräng

  • Burkdessert med valfri panna cotta och mousse garnerad med italiensk maräng och bär